ABC Miam! - Ät upp rätt bokstäver

  • 149 kr

Ett roligt spel där du måste ha koll på dina bokstäver! Monstren är hungriga men också kräsna och alla gillar inte samma bokstäver. Ett spel från 8 år.

Dela

Ett roligt spel där du måste ha koll på dina bokstäver! 

Monstren är hungriga men också kräsna och alla gillar inte samma bokstäver. För att mata monstren måste du dra kort med de djur vars namn de skulle älska att tugga i sig.
Ett kortspel med underbara illustrationer.

Från Djeco

ca 15 minuter
Från 8-99 år
2-4 spelare 
Bra kalaspresent till barnkalas
Bra på resa. 


Innehåll: 48 "djur"-kort som sträcker sig från ett kalorivärde från 1 till 5 poäng, 8 stora "monster"-kort med olika smakpreferenser, 10 "matsmältningsbesvärs"-kort.

Spelets mål: Att bli den första spelaren som lyckas mätta sina två monster.

Spelets grundregler: Monstren är hungriga efter ord - men inte vilka som helst! Alla monster har sina preferenser och de vill bara svälja ord som innehåller någon av de bokstäver som man kan se i deras mun.

Så här spelar man: Varje spelare tar 2 monster-kort som hen placerar framför sig med bilden uppåt. De kort som inte används läggs åt sidan.
När det bara är två som spelar har dessa två spelare rätt att byta ut ett av sina monster mot ett av de överblivna monster-korten.

Lägg alla djur-kort och matsmältningsbesvärs-kort i en hög med framsidorna nedåt och blanda alla dessa kort. Lägg den resulterande högen på mitten av bordet som en korthög.

Den yngste spelaren börjar och sedan fortsätter man medurs. Hen vänder upp det översta kortet i korthögen så att framsidan blir synlig.

  1. Om det är ett djur-kort säger hen namnet på djuret som finns på kortet.
    - Om det angivna djurets namn innehåller en eller flera av bokstäverna som spelarens monster gillar tar hen kortet och placerar det på motsvarande monster-kort. Obs! Om ordet innehåller bokstäver som gör att spelaren kan mata båda sina monster får spelaren välja vilket avmonstren hen lägger kortet på.
      > Värdet på det placerade kortet anger antalet kalorier som monstret har fått i sig. Så snart ett monster fått i sig totalt 15 kalorier har det blivit mätt och ska vändas med framsidan nedåt.
    Exempel: Om spelaren vänder upp ett kort med en koala kan hen bara mata monster som gillar K, O, A eller L med detta kort. Monstret som får kortet får 3 kalorier.
    - Om det angivna djurets namn inte innehåller några bokstäver som spelarens monster gillar kan hen inte ta kortet utan måste lägga det bredvid korthögen.
    - Sedan går turen över till nästa spelare medurs som i sin tur drar ett kort.
  2. Om det är ett matsmältningsbesvärs-kort blir spelarens monster sjuka.
    - Spelaren måste då ta bort från sina monster alla de djurkort som har samma kalorivärde som det som står på matsmältningsbesvärs-kortet.
    Exempel: Om matsmältningsbesvärs-kortet visar 2 måste spelaren ta bort alla sina djur-kort med ett värde på 2 från sina monster.
    > Monster som har fått 15 kalorier (eller mer) är mätta och vänds med framsidan nedåt. Mätta monster påverkas inte av matsmältningsbesvärs-kort.
    - Sedan går turen över till nästa spelare som i sin tur drar ett kort.

Spelets slut: Den första spelaren som lyckats mätta båda sina monster med (minst) 15 kalorier vinner spelomgången.

En variant för expertnivå: Alla spelare spelar samtidigt och snabbt. I tur och ordning vänder spelarna upp det översta kortet i korthögen och sedan måste alla tänka snabbt.
- Om det är ett djurkort: Den spelare som är snabbast med att ett ord och har ett monster som gillar en av bokstäverna i ordet vinner kortet. Ordet kan vara antingen djurets namn eller namnet på köksutrustningen djuret håller i.
- Om det är ett matsmältningsbesvärs-kort: Spelarna måste knacka på korthögen och den spelare som är sist måste plocka upp matsmältningsbesvärs-kortet och ta bort motsvarande djur-kort från sina monster.

__________________

Djeco har vackra leksaker, pussel, pyssel och spel

Djeco har blivit världskända för sin fantastiska design och sina hållbara, giftfria och lärorika produkter.