Köpvillkor

1. Om Mr Humblebee AB

  • Företaget har sitt säte i Stockholm. Företagets postadress är Mr Humblebee AB, Eriksbergsgatan 40 c/o Stråhle, 114 30 Stockholm.
    Organisationsnummer: 559180-3258.
  • Önskar du att komma i kontakt, skicka ett mail till [email protected] med ditt ärende och din mailadress så hör jag av mig inom kort, ofta inom en timme.

2. Beställning

  • När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. 
  • Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart ta kontakt via e-post till [email protected].
  • Kunden ansvarar för att namn, adress, telefonnummer och mailadress är korrekta. Om namn eller adress är felaktig, eller någon del saknas, kanske paketet inte kan levereras. Om paketet kommer i retur till Mr Humblebee kommer Mr Humblebee ta ut en avgift motsvarande Ej uthämtat paket (se nedan). Kunden kan välja att få tillbaka resterande del av varuvärdet i ordern och varorna behålls då av Mr Humblebee AB. Om kunden vill att varorna skickas igen, står kunden för den tillkommande fraktkostnaden (49 kronor inkl. moms).

3. Beställning från företag

  • Om du kommer från ett företag som vill köpa något hos mig, skicka ett mail till [email protected] och berätta vad det är du vill köpa. Då kan jag ordna en faktura till er om ni har svårt att betala med Klarna eller Swish.

4. Leverans

  • I normala fall skickas de vackra sakerna ofta dagen efter inkommen betställning. När det är mycket att göra i butiken kan dock din beställning bli liggande några dagar. Ibland ger jag mig iväg på resor vilket gör att jag inte kan skicka din beställning så fort som vanligt. Titta alltid på startsidan eller läs informationen i kassan för att se om det är några särskilda leveranstider som gäller just nu.
  • Vanliga beställningar skickas oftast med PostNord, 1:a klass varubrev. Beställningar som väger över 2 kg skickas med DHL. Ofta kommer paketen fram till mottagaren dagen efter att de skickats från mig. Lite beroende på var du bor och hur mycket posten har att göra kan det ta någon dag extra ibland. 
  • Fjäderlätta varor som jag skickar utan fraktkostnad för kunden, skickas med Porto Betalt och kommer också vanligen fram dagen efter att de skickats från mig.
  • Om du vill ha dina vackra saker inslagna kan det dröja någon dag extra innan leveransen lämnar butiken. När jag har mycket att göra hinner jag tyvärr inte med att slå in paket. Information om detta hittar du i kassan.
  • Behöver du dina varor till en viss dag? Kontakta mig på [email protected] så meddelar jag dig om jag kan lösa det eller inte.
  • Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att jag har meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta mig på e-postadress: [email protected].
  • När varan har lämnat mitt lager övergår leveransansvaret till fraktbolagen som levererar din order inom utsatt tid. Det betyder att den totala leveranstiden innan varan når dig kan bli längre än vad som anges som normalt för valt fraktsätt om transportören orsakar en försening.
  • De flesta leveranser levereras direkt till din dörr men om beställningen har ett större värde kommer paketet behöva hämtas ut hos ett ombud ombud, pga stöldrisken. Ange ditt mobilnummer när du gör din beställning så kommer en avisering skickas som ett sms till din mobil när varorna finns att hämta hos ditt postombud. Om du inte har angett något mobilnummer vid din beställning kommer jag ge fraktbolaget din mailadress istället. 
  • Som kund har du ansvar för att hämta ut ditt paket hos ditt postombud inom angiven tid (ofta en vecka). Ibland missar fraktbolaget att skicka ut en avisering om att varorna finns att hämta. Det är då upp till dig som kund att spåra paketet och se om det ändå finns att hämta hos ditt ombud. Om du har frågor kring din leverans, maila [email protected] så kan jag hjälpa dig att spåra ditt paket.

4.1 Hemleverans

Alla paket och brev som skicka med PostNord levereras till din dörr. Om du inte är hemma kommer paketet lämnas vid din dörr eller i din brevlåda. Förhoppningsvis får du en avisering från PostNord när de har lämnat av paketet. Om din beställning har ett högt ordervärde kommer det skickas via DHL till ett utlämningsställe pga stöldrisken.

5. Priser

  • Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms, förutom för böcker och ätbara varor då momsen är 6% resp. 12%.
  • Jag reserverar mig för felaktiga priser i butiken och förbehåller mig rätten att justera priset i efterhand. Jag kommer i så fall kontakta dig angående detta. Skulle detta inträffa har du som kund självklart rätt att häva köpet genom att meddela detta till [email protected].

6. Ångerrätt

  • Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt.

    6.1 Vid nyttjande av din ångerrätt: 
  • När du inser att du ångrat till köp måste du snarast meddela mig att du ångrat dig. Meddelandet ska skickas till [email protected]. I ditt meddelande ska ditt namn och ordernumret samt vilka varor som returen gäller framgå klart och tydligt.
  • Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till mig.
  • Du står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas väl paketerade och/eller i ursprunglig förpackning.
  • På återbetalningsbeloppet förbehåller jag mig rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.
  • Du kan välja att själv betala frakten eller be om en retursedel från mig. I detta fall kommer jag dra av min självkostnad för frakten från de pengar som jag återbetalar till dig.

    6.2 Ångerrätten gäller inte vid:
  • Produkter som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats (plomberats) och där förseglingen (plomberingen) har brutits av dig.
  • Specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål.
  • Varor som snabbt kan försämras, exempelvis livsmedel.
  • Inslagning av paket.
  • Fraktkostnaden.
  • För att ångerrätten ska gälla måste varan ha hämtats ut på utlämningsstället. För ej uthämtade varor gäller ej ångerrätten.
  • För varor som returnerats till mig pga av att posten inte kunnat lämna ut paketet/brevet gäller inte heller ångerrätten.

    För mer om den lagstiftade ångerrätten, se  här.

7. Reklamation och klagomål

  • Jag besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller trasig när den anländer åtar jag mig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.
  • Du måste alltid kontakta mig för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.
  • Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts till [email protected]Bifoga minst en bild som tydligt visar vad som är fel på varan.

    7.1 Hur går du tillväga vid reklamation?
  • Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till [email protected] där du anger ditt namn, ditt ordernummer och en beskrivning av felet (bild ska bifogas). OBS! Returnera inga defekta varor till mig om vi inte skriftligen kommer överens om detta.
  • Om jag inte lyckas åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar jag dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. 
  • Jag förbehåller mig rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer jag riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.

8. Ej uthämtade varor
Om du inte hämtar ut ditt paket inom den tidsram som fraktbolaget gett dig kommer varan skickas i retur till Mr Humblebee. Mr Humblebee kommer då debitera dig som kund en avgift om 195 kr/paket för frakt- och administrationskostnader. Observera att du måste hämta ut ditt paket för att kunna utnyttja din ångerrätt eller reklamationsrätt.

Som kund har du ansvar för att hämta ut ditt paket hos ditt postombud inom angiven tid (ofta två veckor). Ibland missar fraktbolaget att skicka ut en avisering om att varorna finns att hämta. Det är då upp till dig som kund att spåra paketet och se om det ändå finns att hämta hos ditt ombud. Om du har frågor kring din leverans, maila [email protected] så kan jag hjälpa dig att spåra ditt paket.

9. Ansvarsbegränsning 

  • Jag tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten. Leksaker som innehåller smådelar ska t.ex. inte ges till barn under 3 år.
  • Jag tar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets kontroll (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
  • Jag reserverar mig för eventuella tryckfel på denna webbplats. Jag garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Jag försöker dock alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.

10. Information om Cookies

  • Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan du hitta på Post och telestyrelsens hemsida.

11. Integritetspolicy

Denna policy beskriver hur Mr Humblebee AB samlar in, använder och skyddar dina personuppgifter.

11.1 Vilken information samlar ni in om mig?
Mr Humblebee AB samlar in information som hjälper mig att tillhandahålla en tjänst till dig, det inkluderar:

  • Namn
  • Adress
  • E-postadress
  • Mobilnummer

11.2 Hur använder ni min information?
Jag behöver veta en del om dig för att kunna förse dig med din leverans, informationsutskick, betalningsinformation och statistik i linje med denna övergripande policy. Jag samlar inte in mer information än jag behöver för att tillhandahålla mina tjänster till dig.

11.3 Hur länge sparar ni min information?
Jag har redovisningskrav som gör att jag behöver hålla en del av din information i upp till 7 år, därefter raderas den. Information som jag eventuellt använder för nyhetsbrevsutskick eller marknadsföring behålls fram tills den tidpunkt du själv väljer att säga upp din prenumeration.

11.4 Vem delar ni min information med?
De företag som jag anlitar för att sköta mina transporter (i dagsläget PostNord och DHL och deras tjänst Fraktjakt) har tillgång till de personuppgifter som jag lagrar i våra system (namn, adress, e-post och telefonnummer). Även MailChimp som i dagsläget hanterar mina mailutskick har tillgång till e-postadress och namn om kunden inte uppger att kunden inte vill ha något mailutskick med erbjudanden. I övrigt har Ingen tredje part tillgång till dina personuppgifter så länge inte lagen kräver att jag delar dem. Jag har rutiner för att säkerställa att dina personuppgifter hanteras både tryggt och säkert enligt gällande lagstiftning.

11.5 Vilka är mina rättigheter?
Du kan alltid begära att få en kopia på de personuppgifter jag har om dig. Jag vill säkerställa att din information är uppdaterad och korrekt. Du kan begära att få din information rättad eller borttagen om du anser att den är inkorrekt. Du kan även begära att vi ska radera dina personuppgifter. Jag får dock inte radera uppgifter som lagen kräver att jag behåller. Du kan ta tillbaka ditt samtycke till att ta emot nyhetsbrev när som helst. Antingen genom att avprenumerera eller kontakta mig. Du kan lämna ett klagomål till datainspektionen om du anser att jag behandlar dina personuppgifter i strid med dataskyddsförordningen.

11.6 Hur kontaktar jag er?
Om du har frågor angående dina rättigheter, denna policy eller hur jag använder din information, vänligen kontakta mig via mail till [email protected].

12. Ändringar till de Allmänna Villkoren

  • Jag förbehåller mig rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.

13. Tvist och lagval

  • I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr
  • Vid eventuell tvist följer jag beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
  • Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.