Vackert backgammon från Djeco

  • 199 kr

Klassiskt backgammonspel. Bra julklapp eller födelsedagspresent. Vackert spel från Djeco.

Denna vara är tyvärr slut. Genom att du trycker på knappen får jag veta att det finns ett intresse för produkten och kommer då genast försöka beställa hem fler exemplar. Om jag lyckas få tag på fler exemplar kommer jag kontakta dig så fort varan finns på hyllan igen. Givetvis binder du inte upp dig att köpa något och aviseringen är så klart helt kostnadsfri.

Allt gott!
Mr Humblebee

Dela

Vackert backgammonspel där aporna klättrar från palm till palm.

Från Djeco.

30 minuter
2 spelare
Från 8 år
Bra present


Det berömda spelet backgammon omgjort av Djeco. Här promenerar apor från palm till palm. Vem blir den första att få bort alla apor från spelplanen?

Innehåll: En spelplan, 15 bruna apor, 15 beiga apor, 2 tärningar. Brickor i trä, spelplanen i hårdpapp.

Spelets mål: Se till att alla apor kommer ut ur djungeln.

Förberedelser: Varje spelare väljer apor i en av färgerna och placerar dem på spelplanen så här: Tukanfåglarna visar båda spelarnas "hemtagningsrutor".

Spelregler Så här får aporna förflytta sig på spelplanen: Aporna flyttas i den riktning som pilen visar. Det betyder att spelarnas apor korsar varandra på spelplanen. Spelarna turas om med att kasta de två tärningarna och flyttar en eller flera apor det antal rutor (trädstammar) som anges på de båda tärningarna. Om tärningarna visar exempelvis 2 och 4 kan spelarna göra så här:

– Flytta fram en apa 2 rutor och flytta fram en annan apa 4 rutor.

– Flytta fram en apa 4 rutor och flytta fram en annan apa 2 rutor.

– Flytta fram samma apa 2 plus 4 rutor.

– Flytta fram samma apa 4 plus 2 rutor.

Obs! Om spelaren bara flyttar fram en apa får han eller hon inte flytta fram den 6 rutor på en gång. Spelaren måste flytta apan i två omgångar: först 4 och sedan 2 rutor eller först 2 och sedan 4 rutor. Om spelaren gör ett dubbelslag under spelets gång (t.ex. 3 och 3) får han eller hon flytta fram två gånger det värde som tärningarna visar. I det här exemplet får alltså spelaren flytta fram sina apor 4 gånger 3 rutor.

En apa kan flyttas fram till en ruta:

– som är tom

– där det redan finns en eller flera av de egna aporna

– där det redan finns en av motspelarens apor. I så fall åker motspelarens apa ut och placeras utanför spelplanen.

Obs! Om en spelare kan använda båda tärningstalen för att flytta fram måste han eller hon göra det. Om ingen av tärningarna ger möjlighet att flytta fram pjäserna får spelaren stå över sin tur. Om det bara är en tärning som ger möjlighet att flytta fram pjäserna måste spelaren använda det större talet.

Få tillbaka en apa som har åkt ut från spelplanen Om en spelare har en eller flera apor som åkt ut måste han eller hon få tillbaka dem på spelplanen innan han eller hon får flytta sina andra apor. För att göra det måste spelaren när det är hans eller hennes tur kasta ett sådant tal att aporna kan flyttas in på spelarens hemmaplan igen. Om tärningen visar 1 lägger spelaren sin apa på hemmaplanens första ruta och om den visar 2 lägger han eller hon den på hemmaplanens andra ruta osv. Men kom ihåg att apan, på samma sätt som tidigare, bara kan komma in på en ruta:

– som är tom

– där det bara finns en av motspelarnas apor (och i så fall tar spelaren bort motspelarens pjäs från planen)

– där det finns apor i spelarens egen färg.

Ibland kan det hända att spelaren inte kan få tillbaka en apa på spelplanen. Då måste han eller hon vänta på nästa tur för att försöka igen. Obs! När alla aporna har kommit tillbaka till spelplanen och om det finns ett tärningstal kvar att spela får spelaren flytta någon av de andra aporna.

Ta hem sina apor - När en spelare har flyttat alla sina apor till «hemtagningsrutorna» (innanför papegojan) får han eller hon börja ta hem dem från spelplanen. Spelaren tar hem en apa genom att använda de tal som visas på tärningarna som motsvarar antalet rutor före spelplanens slut. Exempel: en 3:a och en 2:a. Med en 3:a och en 2:a kan spelaren alltså ta hem en apa som ligger 3 rutor före spelplanens slut och en apa som ligger 2 rutor före spelplanens slut. Om det inte finns någon apa på någon av de här rutorna måste spelaren flytta en apa som ligger på en ruta som är längre bort från spelplanens slut. Om det inte finns någon apa på någon av de mer avlägsna rutorna får spelaren ta hem en apa som ligger på den bortersta av hemtagningsrutorna. Spelaren måste inte göra en hemtagning om det går att flytta aporna på något annat sätt. Spelaren kan också välja att flytta en apa så att den hamnar närmare ruta 1 i stället för att ta hem en annan apa.

Vem vinner? Den spelare som först har tagit hem alla sina apor från spelplanen vinner omgången.

Från Djeco

________________

Djeco har vackra leksaker, pussel, pyssel och spel

Djeco är ett franskt familjeföretag som startade 1954. De har främst fokus på pedagogiska och kvalitativa leksaker, spel, pussel och pyssel.

Djeco har blivit världskända för sin fantastiska design och sina hållbara, giftfria och lärorika produkter.

Alla leksaker, spel och pussel är utformade för att främja fantasin och kreativiteten hos barn. Det är genomgående en hög kvalité på leksakerna vilket gör att de kan användas om och om igen och även gå i arv till nästa barn eller till och med till nästa generation.

Förpackningarna som de kommer i är alltid mycket fina och kan ligga fram även när de inte används.